داکت اسپلیت چیست؟

 

 

داکت اسپلیت که شامل یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی است

داکت اسپلیت که شامل یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی است

تعریف داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت نوعی کولر گازی است که برای ایجاد سرمایش و گرمایش در انواع کاربری ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع داکت اسپلیت نوعی کولرگازی است با این تفاوت که یونیت داخلی آن به جای آن که روی دیوار نصب گردد، درون سقف کاذب قرار گرفته و هوا را از طریق کانال کشی به قسمت های مختلف ارسال می کند.

داکت اسپلیت شامل چه اجزایی است؟

داکت اسپلیت شامل یک یونیت داخلی و یا هوارسان و یک یونیت خارجی و یا به اصطلاح کندانسور می باشد. رابطه این دو به وسیله لوله کشی مسی است که درون این لوله ها مبرد جریان دارد.

 

آیا اسپلیت کانالی حالت گرمایش نیز دارند؟

بله ، داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانال گرمایش نیز دارند. البته این گرمایش به دو صورت می تواند از دستگاه گرفته شود. روش اول استفاده از سیکل تبرید دستگاه و درواقع هیت پمپ دستگاه است که داکت اسپلیت را روی حالت گرمایش قرار داده و با زیر بار رفتن کمپرسور در زمستان می توان از این دستگاه گرما گرفت. البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از حالت هیت پمپ باعث افزایش مصرف برق در زمستان می گردد. راه حل دوم استفاده از یک کویل آب گرم در جلوی دستگاه داکت اسپلیت است. آب گرم از طریق پکیج و یا موتورخانه تامین می شود، و عملا مصرف برق اصلی دستگاه قطع می شود.

داکت اسپلیت ها در چه ظرفیت هایی تولید می شوند؟

داکت اسپلیت ها معمولا از ظرفیتهای 18000btu/h تا 60000btu/h تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. هر 12000btu/h یک تن تبرید است بنابراین می توان به بیان دیگر گفت، داکت اسپلیت ها از ظرفیت 1.5 تا 5 تن تبرید تولید می شوند.

 

مزایا و معایب داکت اسپلیت:

سیستم مستقل در هر واحد
غیر تخصصی بودن و خدمات آسان
فیلتر کردن هوای ورودی
کم صدا
امکان استفاده در مناطق شرجی
مصرف انرژی زیاد
کانال کشی در سقف که در بعضی موارد منجر به تداخل با معماری سقف دارد.

جمع بندی

در این مقاله به شرح دستگاه داکت اسپلیت پرداختیم . در ابتدا به معرفی دستگاه و روش کار آن و در ادامه حالت گرمایش آن مورد بررسی قرار گرفت.
در صورت علاقه می توانید مقاله کامل این دستگاه را از لینک " داکت اسپلیت چیست؟ " مطالعه بفرمایید.

 

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی راجع به این دستگاه پراستفاده در پروژه‌های ساختمانی را کسب کرده باشید.